Første høyere studium i fjernarbeid innen Norden ved Høgskolen i Lillehammer og Universitetet i Karlstad

Pilotkurs i fjernarbeid og fleksible arbeidsformer 

Etter en rolig start der deltakerne skulle gjøre seg kjent med fjernundervisningssystemet går oppgaveløsningen nå for fullt. For  tiden diskuteres hvilke arbeidsoppgaver som passer for fjernarbeid, og hvilke personlige egenskaper passer til fjernarbeid. -Nivået på diskusjonen er meget kvalifisert, forteller fagansvarlig  Svein Bergum ved Høgskolen på Lillehammer. 

Av Willy Bakkeli, Senter for fjernarbeid

Det første høgskolestudiet i fjernarbeid har nå vært en måned i drift. Dette er et interregsamarbeid mellom Universitetet i Karlstad og Høgskolen i Lillehammer. 

Kurset bruker PC-baserte "trigger-videoer" som en del av det  faglige opplegget.  Her ser vi hovedpersonen i videoen, "superfjernarbeideren" Nils Johan Brede i aksjon. 

Kursåpning pr videokonferanse
8. november åpnet pilotkurset samtidig i  Lillehammer og Falun.  Svein Bergum ledet den norske gruppen og i Rolf Laggar den svenske. Programmet ellers var likt med felles videomøte kl 12.

De to timene før videokonferansen gikk svært fort. Etter en presentasjon av deltakerne og opplegget med introduksjon av fjernundervisningsprogrammet q-learn, begynte tiden å bli knapp. Men vi kom kom oss igjennom det meste før vi spurtet mot videokonferanserommet – vi hadde fire minutter igjen - typisk fjernarbeidssituasjon? 

For flere var det faktisk første gangen de var med på videokonferanse.Siste timen av åpningsdagen ble hele kurset samlet ved at de to gruppene kommuniserte via videomøte. Selvsagt tar fjernarbeidere i bruk sanntids lyd og bilde når de har muligheten. 

Spennende pilotkursdeltakere
En må trygt kunne si at pilotdeltakerne er en gruppe med varierte og spennende kompetanser og lang erfaring innen sine områder. Deltakerne kom fra mange slags miljøer. Noen var frittstående fjernarbeidere, andre jobbet mindre bedrifter. Flere var konsulenter og undervisere fra forskjellige områder innen næringsliv og utdanning.

- Antakelig er ikke dette en typisk gruppe ved senere kurs, tror Bergum. - Skjønt hvem vet, mange av de som er fjernarbeidere har høye kompetanser og variert erfaring. Men kurset vender seg til vanlige fjernarbeidere i små og mellomstore bedrifter. - Fleksible arbeidsformer og fjernarbeid er på vei til å bli normalt innen mange bedrifter, sier Bergum.

Første kurs i Norden på universitetsnivå
Det er ikke bare fjernarbeidspensum på høgskoleniva som pilotstudentene skal i gjennom. De er også blant de første i Norden som stifter bekjentskap med fjernundervisningsprogrammet q-learn. Det er introdusert fra Universitetet i Karlstad, og det er Hamar-firmaet Ipares som har fått jobben med å sørge for å bearbeide programmet til nordiske forhold.

Fjernarbeid kan gi gevinster i bedrifters arbeidsmiljø, rekrutteringsgrunnlag, produktivitet, samt redusere arbeidsreiser og øke fleksibiliteten mellom arbeid og fritid. Fjernarbeid vil også kunne gi positive effekter for miljø og regionalutvikling. Erfaringene fra prosjektene er ofte positive. Dette skyldes ofte en grundig planlegging av ledelse, personalpolitikk, organisasjonsform, kommunikasjon og IT-løsninger.

Kurset omfatter fire moduler, der to gjennomføres som fysiske samlinger. I januar møtes alle på kurset til to dagers seminar og prosjektjobbing i Kongsvinger. Resten foregår over nettet, som fjernundervisning/fleksibel undervisning. Senter for fjernarbeid har bidratt med online fagstoff til fjernarbeidskurset og ellers vært involvert i utviklingsarbeidet.

Lyst til å ta en kikk på framsiden av Q-learn? Internettadressen er http://q-learn.kau.se


Nærmere om kurset:

Fjernarbeidskurset er nr 9 av totalt 12 kurs i interreg-sammenheng. Fire av kursene har Lillehammer som administrativ base. Foreløpig er kurset godkjent som 2-vekttallskurs.

Fjernarbeidskurset består av fire moduler:
Modul 1:
Hvorfor fleksible arbeidsformer, hvorledes komme i gang?
Modul 2: Tekniske, juridiske og adminsitrative tilpassninger ved oppstart av fjernarbeid.
Modul 3: Ledelse, organisering og evaluering av fjernarbeid og fleksible arbeidsformer.
Modul 4: Kursdeltakernes prosjektoppgaver.

 

 Nytte

Kurset kan ha nytte for deltagende
bedrifter og personer på følgende måter:

· tilgang til metoder, erfaringer og teorier om hvordan bedrifter kan få nytte av fleksible arbeidsformer, nøytralt og uavhengig av leverandørinteresser

· utveksling av erfaringer om fjernarbeid og fleksible arbeidsformer med andre deltakere

· etablering av personlige nettver, både nasjonalt og internasjonalt

· kan gi formell studiekompetanse i form av 2 vekttall

· tilgang til dokumentasjon om temaet: artikler fra media, referanse og litteraturoversikter, case-beskrivelser

 

Målgrupper

· personer i bedrifter som har nettverksamarbeid med andre bedrifter over avstand

· ledere som har operativt ansvar for personer som befinner seg på andre steder enn lederen, som selgere, kundebehandlere, filialpersonell

· ledere og medarbeidere i geografisk spredte grupper eller samarbeidsprosjekter over avstand

· personer som er ansvarlige for fjernarbeidsprosjekter

· selvstendige fjernarbeidere, enten de som vurderer å starte opp, eller for etablerte fjernarbeidere som ønsker å effektivisere sitt fjernarbeid.

Temaet skulle også generelt ha relevans for ledere og medarbeidere innen personal-, opplæring- og utvikling, samt linjeledere med personal- og utviklingsansvar. Tillitsvalgte og personer i bedrifter og forvaltning som jobber med IKT og regionalutvikling vil også få innsikt i nye måter å organisere arbeid på.