Fra Moher - Irland
Fra
TELEWORK til E-WORK?
- noen hovedpunkter fra e-work konferansen i Irland
I november 2000 ble det arrangert en konferanse i Dublin i regi av Telework
Ireland og Enterprise Ireland, med tittel "E-work for business".
Undertegnede hadde gleden av å være tilstede på konferansen sammen med ca 150
andre personer fra Irland og England. Etter konferansen hadde jeg en
rundreise i Irland for å besøke fjernarbeidssentre og ressurspersoner innen
fagfeltet, representert ved blant annet Nana Luke og Imogen Bertin.
Av Svein Bergum
Jeg har ikke til hensikt å referere alt som
skjedde på konferansen. Det jeg vil gjøre er å trekke fram noen
inntrykk på hva det ble lagt vekt på og som delvis skiller seg fra det norske
og nordirske bildet.
Irland med velorganiserte kampanjer
De siste par årene har det i Irland vært flere informasjonskampanjer for
fleksible arbeidsformer ("E-work awareness campaign"), med støtte på
høyt politisk hold og finansiell støtte fra EU . Blant aktivitetene som
organisasjonen "Enterprise Ireland" har gjennomført er:
- to omfattende undersøkelser om utbredelse, barrierer og drivkrefter for
fjernarbeid/e-work
- telefon "helpdesk" der bedrifter kan spørre om problemstillinger
rundt e-work
- opprettelse av en nasjonal web-side (www.e-work.ie)
- støtte til e-work forsøk i småbedrifter (opp til 50% finansiering)
- produksjon av "e-work guide" til bruk i bedrifter
- Web-basert oversikt over leverandører av utstyr og konsulenttjenester
- Web-basert rekrutteringsdatabase om e-workers
- Web-basert oversikt over opplærings-ressurser for e-work
- annonsekampanjer for e-work
- studie for å kartlegge økonomiske barrierer (skatt, forsikring mv) for
utbredelse
Oppegående
interesseorganisasjoner
Aktivitetene over er i stor grad avsluttet og det mer løpende arbeidet med
fjernarbeid/e-work ivaretas av organisasjonen Telework Ireland (hjemmeside www.Telework.ie).
Denne organisasjonen fokuserer nok mer på regionale og sosiale aspekter rundt
fagfeltet, mens Enterprise Ireland er mer orientert mot bedriftslivets nytte og
utfordringer. Telework Ireland har nylig utgitt to håndbøker om temaet:
en for bedrifter, og en for individer som vil starte opp som fjernarbeidere.
Det var for øvrig mer fokus på selvstendige fjernarbeidere enn det jeg har
opplevd i Norge og Norden, dvs hvordan kan jeg starte opp en næringsvirksomhet
der jeg utfører arbeidet fjernt fra kunder og samarbeidspartnere.
Opplæring i fjernarbeid
En annen forskjell i forhold til Norden var det store fokuset på praktisk opplæring
i fjernarbeidsteknikker/-metoder. Foruten informasjon på Web (se ovenfor),
hadde de kurs, og Telework Ireland utdannet såkalte "Telework mentorer"
som assisterte både når det gjaldt tekniske- og organisatoriske
problemstillinger.
Hjemmearbeid
lite fokusert
Foruten fokus på selvstendige fjernarbeidere, var det mye fokus på såkalte
call-sentre (også kalt kontaktsentre) og mindre fokus på hjemmebasert
fjernarbeid. Det var mer fokus på arbeid over avstand mer generelt,
der andre avstandsdimensjoner enn det mye omtalte, kontor i forhold til
hjem, var i fokus. Eksempler på slike avstandsdimensjoner var avstand
mellom kolleger, avstand til kunder, avstander til samarbeidspartnere internt og
eksternt i virtuelle team og virtuelle organisasjoner. Derfor var slike
organisasjonstyper diskutert som kanskje noen av de viktigste og raskest
voksende typer av det som ble omtalt som E-work.
Telework eller e-work: relansering av nytt begrep ("ny vin på gamle
flasker"), eller reelt nytt innhold?
Jeg diskuterte med flere konferansedeltakere, inkludert innledere, om hva som
var forskjellen på begrepene telework og e-work. Etter å ha lest en del
irske rapporter ble jeg noe forvirret av begrepsbruken. De fleste slo fast at
begrepene var identiske, andre slo fast at e-work var en undergruppe av telework,
mens andre definisjoner hadde det motsatte perspektivet. Enkelte
konferansedeltakere mente at e-work kun var en relansering av telework begrepet
for å kvitte seg med et gammelmodig stempel og i stedet hekte seg på "e-bølgen".
Andre mente imidlertid at begrepet e-work sto for noe substansielt forskjellig
og var et videre begrep enn telework. De hevdet at mens telework var
knyttet mot relokalisering av arbeid ut fra kontoret til et fjernt sted (ofte
hjemmet), basert på avtaler, dekker e-work et videre perspektiv på arbeid over
avstand mer generelt, der det er flere avstandsdimensjoner enn kontor - hjem.
Avstandsdimensjoner mot kunder, kolleger, leverandører og andre er relevant.
Konklusjonen på om vi skal benytte telework/fjernarbeid eller e-work vil jeg
ikke ta her. Men uansett navn, fortoner det seg klart for meg at det
praktiske og teoretiske innholdet i begrepet endrer seg, ut fra hva jeg så i
Irland. Ut fra utbredelsen av IKT og nye e-aktiviteter i bedrifter blir
det vanskelig å sette skille mellom når bedrifter og personer fjernarbeider
eller ikke. Dette er i tråd med at fjernarbeid/telework og e-work eller
e-handel for den saks skyld, sannsynligvis vil forsvinne som begreper om en tid.
Da vil arbeid over geografisk avstand støttet av IKT være vesentlig for store
deler av arbeidslivet. Vi kan spørre oss om hvor relevant det i dag er å
telle og sette navn på de som bruker telefon i arbeidet?
Jeg vil komme tilbake med noen mer detaljerte beskrivelser og analyser på dette
nett-stedet av deler av det jeg har tatt opp her, for eksempel virtuelle team,
selvstendige fjernarbeidere og call-centre.
Lillehammer, februar 2001/Svein Bergum
Senter for
fjernarbeid
>>>Flere
nyheter >>>