En stor utfordring å lede frilansere

- Det er fem typer lederkompetanser som peker seg ut i forhold til outsourcing og ledelse av frilansere/konsulenter, sier ¨Per Andersen i "Ledernes Hovedorganisation" i Danmark. Andersen sier at frilansere/konsulenter er deres egen sjef. De er ikke lojale overfor den enkelte virksomhet.

Bearbeidet av Willy Bakkeli / Senter for fjernarbeid 090401


Per  Andersen fremhever fem viktige ledelsesmomenter i forhold til frilansere:

Dette er ikke kompetanser som kommer av seg selv. Vi kan ikke bare ignorere denne utviklingen, understreker Andersen.

Det er her tale om en kompleks situasjon med mange forretningsmessige, organisatoriske, økonomiske og menneskelige valg. Viktige menneskelige hensyn vil spille en stor rolle når lederen skal sette sammen et oppgavebasert prosjektteam, som skal løse en oppgave for bedriften i samspill med virksomhetens egne medarbeidere, som helt eller delvis arbeider hjemmefra.

- All ledelse og ledelsesteori er i realiteten forankret i at de ansatte er fast tilknyttet virksomheter, fremhever Per Andresen. – Dette er et skjebnefellesskap der gjensidig lojalitet er et naturlig element. Vi tenker ikke over det til daglig, men når ledelse av kompetansemedarbeidere overhodet er mulig, er det i høy grad fordi enkelte medarbeideres personlige karriere og muligheter er knyttet til at virksomheten har suksess.

- Hvis dette båndet brytes må ledelse forankres i noe helt annet.

Tidens resept for å styrke medarbeidernes engasjement er konsepter som flatere organisasjon, større medarbeiderdeltakelse i beslutningsprosesser, utvikling av lærende organisasjon, nye lønnssystemer og hva som ellers motiverer medarbeidernes ansettelsesforhold. Slike tiltak har neppe noen relevans i forhold til frilansernes verden.

Andersen sier at frilansere/konsulenter er deres egen sjef. De har sitt eget momsnummer og selger sine ytelser i fri konkurranse. De er ikke lojale overfor den enkelte virksomhet. Deres lojalitet vil være naturlig rettet mot nettverket av andre frilansere, ledere, virksomheter og enkeltpersoner. Disse fungerer som fødselshjelpere for nye ideer, prosjekter og oppgaver. De arbeider godt sammen og trekker hverandre med inn i oppgaver som de selger til virksomhetene.

Frilanseren betrakter bedriftene som kunder og lederne deres som kjøpmenn. Lederne er kjøpmenn som ikke bare skal kunne definere abstrakte kompetanseoppgaver meget presist. De skal også kunne finne den riktige frilanseren til oppgaven til en riktig pris. Og det er ikke nødvendigvis den billigste. Dersom prosjektoppgaven er et ledd i en kjede av oppgaver, som samlet vil kunne styrke virksomhetens konkurransekraft, vil det noen ganger betale seg å benytte seg av et annet netttverk med større gjennomslagskraft, større innovasjonsevne, eller kanskje mer annerkjent

Lederollen
Det er vanskelig å forutsi hvordan lederrollen skal se ut med stor grad av outsourcing av oppgaver. Men det er klart at ledelse nå også må omfatte personer utenfor virksomheten.

Det dreier seg om å kunne forstå og avdekke hvlike oppgaver som med fordel kan settes utenfor bedriften, finn riktige frilansere, forhandle oppgavekontrakter, og samtidig sikre helheten - nemlig at den interne og eksterne arbeidsinnsatsen tilsammen skaper plussforhold i bedriften

Klassiske prosjektleder-kompetanser som for eksempel målstyring, økonomistyring, effektmåling, kommunikasjon, det å skape eierskap og samforståelse, lagånd osv. vil være viktige kompetanseformer. Men det er langt fra tilstrekkelig hvis outsourcing med frilansere skal lykkes.

 

Kilde: Internettartikkel i Ledernes Hovedorganisasjon - Danmark

 

 

Senter for fjernarbeid
>>>Flere nyheter >>>