Fjernarbeid og livskvalitet
- hva med partners livskvalitet, og forholdet til kollega og leder?

Det europeiske forskningsprosjektet "The impacts of telework on sustainable social development and quality of life" ble avsluttet i begynnelsen av juni. Et av hovedmålene med prosjektet er å finne ut hvordan fjernarbeid fra hjemmet innvirker på livskvaliteten til fjernarbeideren selv og hans/hennes familie. Forskere fra Telenor Forskning og Utvikling har vært med i prosjektet fra norsk side.

Prosjektets resultater foreligger i prosjektrapporten "Telework and quality of life" (EDIN 0084-0904) som kan lastes ned fra http://www.eurescom.de/public/projects/p900-series/p904/p904.htm

Tre hovedspørsmål er stilt i undersøkelsen:

Noen utvalgte funn i undersøkelsen

Fjernarbeid – målt som antall dager hjemme – viser en positiv sammenheng med arbeiderens opplevde livskvalitet, gjennom kontroll i gjennomføringen av arbeidet, konsentrasjon og fleksibilitet. Undersøkelsen viser også at de samme faktorene har en sammenheng med lavere grad av stress.

Forskjellig opplevelse

Økt fleksibilitet innvirker ikke på fjernarbeiderens opplevelse av nærheten til kollegaene. Kollegaene vurderer derimot forholdet til fjernarbeideren som mindre nært jo mer fleksibilitet arbeideren har i arbeidsforholdet.

Arbeidstakerens opplevde fleksibilitet påvirker ikke lederens vurdering av arbeidernes innsats, mens fjernarbeiderens forhold til lederen forbedres. Fjernarbeideren synes at effektiviteten øker jo mer kontroll og konsentrasjon han/hun opplever i arbeidet.

Innvirker på partner på hjemmebane

Undersøkelsen viser også at fjernarbeiderens partner ikke opplever situasjonen som like positiv. Dette kan skyldes sammenblanding av arbeid og fritid. Forstyrrelser i hjemmets rutiner og forventninger i forhold til disse kan også forklare dette funnet.

I sum viser undersøkelsen at fleksibelt arbeid bidrar til mer fornøyde, lojale og effektive medarbeidere. Imidlertid må fjernarbeid læres, og det tar tid. Fjernarbeideren, hans/hennes leder, kolleger og familiemedlemmer trenger mer innsikt og erfaring i hva fjernarbeid innebærer.

 

Bakgrunn

Begreper
Fjernarbeid og livskvalitet er begreper som omfavner mye. Definisjonene og innholdet i disse begrepene er et viktig bakgrunnsteppe i forståelsen av prosjektets mål og problemstillinger. Med fjernarbeid menes "…work performed at a distance from the employer or client for whom the work is being performed, and where work is mediated by information and communication technologies". Livskvalitet defineres som "Individuals' consciously perceived positive and negative, cognitive and affective experience".

Teoretisk ramme - og innsamlingen av data
For å gjøre livskvalitetsbegrepet forskbart har prosjektet støttet seg til en redegjørelse og oppbygging av begrepet som er gjort av Centre for Health Promotion, University of Toronto. Begrepet er bygget opp av tre underliggende områder i livet; being, becoming og belonging. I tillegg er prosjektets teoretiske modell bygget opp omkring en modell av Van Sell og Jacobs, som forsøksvis forklarer forholdet mellom fjernarbeid og livskvalitet. Et hovedmål med prosjektet er å finne ut hvordan fjernarbeid fra hjemmet innvirker på livskvaliteten til fjernarbeideren selv og hans/hennes familie.

Prosjektets datamateriale er innsamlet gjennom en større survey, og gjennom dybdeintervjuer. Arbeidstakeren (217 personer), hans/hennes nærmeste sosiale nettverk (281 personer), kolleger (239 personer) og leder (127) har svart på et omfattende spørreskjema, mens dybdeintervjuer (med 89 personer) gjennomføres med utvalgte arbeidstakere, kolleger og ledere.

Organisering og deltakere

Prosjektet "The impacts of telework on sustainable social development and quality of life" er igangsatt av EURESCOM (se http://www.eurescom.de), en organisasjon som eies av 24 europeiske telecom-selskaper. Prosjektet startet opp april 1999, og har en varighet på to år. Prosjektet består av deltakere fra British Telecom, Iceland Telecom, Telecom Italia, Telenor og Portugal Telecom.

Ytterligere informasjon

Prosjektleder Dr. Sigmund Akselsen, Telenor Forskning og Utvikling.

Tlf. 77 05 87 78.

 

/ Senter for fjernarbeid 130601

Senter for fjernarbeid
>>>Flere nyheter >>>