Tema: Fjernarbeidskonferansen arrangert av Prosjekt fjernarbeid  med Telenor, Semco og Avenir

Posten SDS med bevisst satsing:

Storskala innføring av fjernarbeid

Fjernarbeidsordninger i Posten SDS er basert på frivillighet og et gjensidig behov for den ansatte og bedriften. Blant annet inngår en avtale der det blant annet skal fremgå hvor stor del av arbeidstiden den ansatte skal benytte til fjernarbeid. 1-2 dager i uka er mest vanlig.

Av Willy Bakkeli

Pilotprosjektet start våren 1998 med 28 deltakere av totalt 930 ansatte. Pr mars i år er det inngått hele 260 avtaler om fjernarbeid. Jorun G. Bettum i Posten SDS sier målsettingen med fjernarbeidsordningen er å oppnå større fleksibilitet for den ansatte og bedriften. En ønsket dessuten å formalisere allerede etablerte løsninger.

Former for fjernarbeid
De fleste benytter seg av hjemmebasert fjernarbeid på hel- eller deltid. Telestuer og arbeidssentre er det også innslag av. Dessuten er mobilt fjernarbeid en arbeidsform som er aktuell. Fjernarbeid fra hjemmekontor helt basert på frivillighet, og et gjensidig behov for den ansatte og bedriften.

Brukere trives med ordningen
For den ansatte gir fjernarbeid mulighet til mer fleksibel arbeidsform, mindre reising og arbeidet kan tilpasses mer den enkeltes livssituasjon. Mange synes de får konsentrert seg bedre når de jobber hjemme, og det blir mindre stress. Det gir også mulighet til mindre fravær når for eksempel barn er syke.

Også i Posten SDS opplever brukerne at det kan bli vanskelig å sette grenser for jobb og privatliv. En kan føle seg presset til å jobbe mer. Kommunikasjonen med arbeidsstedet kan også føles vanskeligere. Dessuten er det ikke alltid at hjemmearbeidsdagen respekteres ved at sjefen legger viktige møter til den dagen. Noen ganger kan det også være problemer med tekniske løsninger.

Fjernarbeid 1-2 dager i uka
Arbeidsavtalen styrer hvor mye av ordinær arbeidstid som kan brukes på fjernarbeidsplassen. Dette er individuelt og kan variere fra 0 til fem dager pr uke. Mest vanlig er 1 – 2 dager. Det har vist seg vanskelig å få til flere dager i praksis fordi det kolliderer med møter på jobben og krav til tilgjengelighet. Andres neglisjering av deg når du er fjernarbeider kan også være et problem. Holdninger fra kollegaer og ledere er viktig for hvor vellykket fjernarbeidsordningen blir.

Positive ledelseserfaringer
Sett fra ledelsesperspektiv er en i Posten SDS svært positive til tiltaket og ønsker at flere kan delta. Ikke minst vil mulighetene for hjemmekontor være et viktig virkemiddel for å knytte til seg ønsket kompetanse. Misbruk av ordningen er ikke avdekket. Det er heller ikke registrert noen negative virkninger i forbindelse med kompetanseoverføring og arbeidsmiljø. For bedriften gir fjernarbeid mulighet for gunstige organisasjonsendringer og en mer fleksibel personalpolitikk. Fjernarbeide gjør det mulig å knytte til seg nødvendig kompetanse – også i distriktene.

Utfordringer
Men det er ting som kan gjøres bedre understreker Bettum. En må arbeide mer med å definere mål og avtale arbeidsoppgaver for fjernarbeid og ha tilpassede oppfølgingsrutiner for dette. Å utvikle gode rutinger for kommunikasjon og tilgjengelighet er viktig. Dessuten må hovedarbeidsplassen i sin organisering og daglige drift, tilpasse seg stadig flere fjernarbeidere. Det kan gå på informasjon og retningslinjer for møtevirksomhet i avdelingene.

En enhetlig beskrivelse og dokumentasjon for hvordan en fjernarbeidsplass skal være vil også være nødvendig. Opplæring av bruker for å få ned sambandskostnader er et mål. Sist men ikke minst må vi sørge for at sikkerhetsproblematikken blir løst på en standardisert og forsvarlig måte.

 

Kilde: Foredrag av Jorun G. Bettum på fjernarbeidskonferansen 5. april 2000